Når du opstarter et nyt firma eller en webshop, er det vigtigt at beregne et budget til søgemaskineoptimering. Det hjælper ikke at bruge en formue på den perfekte hjemmeside, hvis du ikke har nogen besøgende, og du kan være sikker på, at din hjemmeside skal have lidt hjælp for at komme til tops.Det er dog vigtigt at tilføje, at du også selv kan lave søgemaskineoptimering, men for at få virkelig gode resultater er det nødvendigt at hyre professionelle. Søgemaskineoptimering kan være meget teknisk og der er ikke nogen fast opskrift på, hvordan en side får succes. Søgemaskinerne ændrer jævnligt sine kriterier, og når du betaler en professionel for søgemaskineoptimering, er det en del af servicen, at de holder styr på disse kriterier, så din side er up to date.
Oftest vil de også tilføje eller forslå ændringer til hjemmesiden. For eksempel kan det være nødvendigt at tilføje interne links på hjemmesiden. For eksempel et link hvor der står ”klik her” eller ”læs mere her”. Disse links vil føre til andre sider på din hjemmeside – dette vil både kunne forbedre brugeroplevelsen og søgemaskineoptimeringen.
En professionel, der er god til søgemaskineoptimering, vil også gennemgå dine meta descriptions således, at de falder i søgemaskinernes smag. Hvis du har mange billeder på din hjemmeside, vil der også blive tilføjet beskrivelser til disse billeder. Søgemaskinerne kan ikke ”læse” billeder, så derfor er det nødvendigt at tilføje en beskrivelse, så søgemaskinerne ved hvad der er på billedet.
Endeligt er linkbuilding af eksterne links også en del af servicen. Eksterne links er de links, der kommer fra andre sider og går til din. Her kan det for eksempel være links fra andre sider, der er relevant i forhold til din. Mange, der arbejder med søgemaskineoptimering, vælger også at bruge linkbuilding tekster. Disse tekster blive lagt ud på forskellige forums og det er primært tanken at søgemaskinerne skal se dem.
Selvfølgelig er der mange flere aspekter til søgemaskineoptimering, men disse ting hører til det grundlæggende.